YouGov har lavet en undersøgelse for Inter-Rhône, der repræsenter Rhônedalens vinfirmaer. Her blev 1.010 danskere i alderen 18-74 år spurgt til deres vaner ifm. vinkøb. Danmark er det 6. mest vindrikkende land i verden. Vi drikker simpelthen det hele; rødvin, hvidvin, rosévin, mousserende vin. Alt bliver drukket og vi er ikke kræsne… lige på nær én ting: Prisen.
Når det kommer til at betale for vinen, så viser det sig, at “mere er bedre”, for 25% bruger mellem 25 og 50 kr pr. flaske, og 85% bruger under 100 kr for en flaske. Derudover sælger de store supermarkedskæder bag-in-box som aldrig før; 25% af al vin kommer på karton. 66% af danskerne handler i supermarkederne og 14% hos vinhandleren.
Hvad siger dette? Er det godt eller skidt? Hvorfor køber så mange i supermarkederne? Er det for nemhedens skyld? Eller kan vi skyde skylden på afgifterne? Eller er det hele samfundets skyld? 😉
Spørgsmålene er mange, og afhængig af synsvinklen kan svarene være klare eller tvetydige. Der er kun 5 andre lande, der drikker mere vin end de 36 liter pr. borger om året. Men alligevel vil vi ikke rigtig betale for det? Hvorfor? Det kan ikke være fordi vi ikke kan lide smagen. Eller ikke har nok konkurrence eller stort nok udvalg.
Denne diskussion kan jeg tage fra nu af og til dommedag uden at komme med et konkret svar. I stedet for at skrive en masse om supermarkedsvine kontra vinforretningsvine, tænkte jeg, at det ville være meget bedre at smage på forskellen. Altså finde nogle flasker som repræsenterer en eller flere forretninger samt finde frem til, om vinene har lige præcis det, der skal til for at underholde hr. og fru Danmark og for at få dem til at komme tilbage til forretningen pga. vinens kvalitet til prisen.
Jeg kunne sagtens tage kontakt til et supermarked og få to flasker vin, der vil repræsentere forretningen. Eneste problem er, at lige så snart du og jeg sætter foden inden for en Super Brugsen, Føtex, Bilka, Spar, Lidl eller hvor vi normalt handler, så går vi i “tilbudstilstand”, hvilket vil sige, at man går efter udsalg, tilbud, nedsat og andre ord, der får en til at vokse 10 cm og føle, at “nu har jeg fået noget for pengene”.
Jeg vil meget hellere høre fra en vin- eller specialitetsforretning, der skal lokke kunderne indenfor pga. lige præcis vinen. Jeg tog derfor min tænkehat på og fandt frem til, at noget, der passer godt ind i hr. og fru Danmarks smag er supermarkeds-Amarone og Rhône. Jeg er ikke den store Amarone-elsker og slet ikke supermarkeds-Amarone, og Rhône-vin passer perfekt til både sommergrill og vintermad – samt til de fleste pengepung. Jeg fik derfor formidlet en kontakt til Inter Rhône, der er en tværfaglige organisation, der samler Rhône-dalens professionelle inden for vinavl og handel. Målsætning for organisationen er at udbrede kendskabet til regionens vine i Frankrig og på mere end 15 markeder i Europa, Asien og Nordamerika.
Inter Rhône var interesseret i at få anmeldt nogle flasker vin og havde indledt et samarbejde med Kjær & Sommerfeldt, hvor sommelier Nana Wad udplukkede tre flasker til anmeldelse: En hvid, en rose og en rød. Du vil derfor i den nærmeste fremtid læse vores anmeldelse af de tre fremsendte flasker.
Anmeldelser af leverede flasker
- Côtes du Rhône Rasteau Village – fransk rødvin til 129 kr. En fornuftig vin med krydret smag og god eftersmag.
- La Ciboise Blanc – fransk vinvin til 75 kr. En letdrikkelig vin, der passer godt til terrassen.