Amazon.com som startede ud som boghandler på nettet, har løbende udvidet sin forretning med nye grupper af varer. Og så sent som tilbage i 2009 forsøgte de at lave en samarbejde med New Vine Logistics, til at kunne tilbyde vin i deres online butik.
Dette mislykkedes dog, da New Vine Logistics løb ind i finansielle problemer, og trak sig ud af samarbejdet med Amazon.com.
Amazon forsøger med vin markedsplads
Men nu er Amazon ved at være klar igen. Og denne gang med et direkte samarbejde med vinproducenterne. Faktisk laver Amazon blot en markedplads, hvor vinproducenterne tilbydes at sælge deres vine direkte til Amazon.com’s kunder.
Rygtet går på, at Amazon vil kræve 40$ om måneden af vinproducenterne, for adgangen til markedpladsen, samt 15% i kommision på omsætningen.
Det bliver spændende at se, hvilke lande markedet bliver åbnet til. Og det også inkluderer det Danske/Europæiske marked. Der findes jo en række forskellige lovgivninger om salg af alkohol, som Amazon er nød til at overholde. Samt selve logistikken med at få sent vin rundt til hele verden.
Hvis planerne virker, vil det kunne åbne op for mange mindre producenter, kan komme meget bredere ud til kunderne. Og der kan jo gemme sig nogle perler imellem disse.
Kilde: NBC Bay Area