Forside » Anmeldelser af vin » Vinoli er vin på abonnement – #1: 2013 Stonehedge
Vinoli er vin på abonnement – #1: 2013 Stonehedge

Vinoli er vin på abonnement – #1: 2013 Stonehedge

Vi er blevet kontaktet af Vinoli for at høre, om vi havde lyst til at anmelde en vinkasse fra deres abonnementsordning. Vi syntes at det lød som en god og smart idé med vin på abonnement, så vi sagde ja tak til opgaven. Hvordan fungerer det? Vil jeg være tilfreds med udvalget og kvaliteten?

Vinoli er et firma fra Aalborg, der sælger vin på abonnement. De kalder deres produkt Vinbox, hvor de hver måned fremsender tre forskellige vine tilhørende det tema, som du har valgt ved bestilling. Skal det være italiensk, spansk eller fra hele verden? Måske hvidvin? Prisen ligger mellem 249 og 299 kr afhængig af hvor længe du binder dig. Der er noget for enhver smag, men der er jo forskel på vinen som hr. og fru Danmark samt vinnørden drikker.

I denne artikel undersøger jeg hvad du får for pengene baseret på den ene vin samt om du får kvalitet for pengene. Næste artikel vil jeg komme nærmere ind på om der er samspil mellem vinene, når jeg tager hul på vin nr. 2. I sidste artikel vil jeg slutte af med at finde frem til målgruppen for vin på abonnement.

Vin på abonnement: Amerikansk tema

Vi fik tilsendt tre flasker amerikansk rødvin og en vinguide, der beskriver de enkelte flasker. Vinene var:

Vinboxen

Vinboxen leveres sikkert og forsvarligt

Alle unge amerikanere, hvor der er lidt forskellighed i druerne og (forventet) smag. Zinfandel er jo typisk amerikansk, der også kan kaldes den amerikanske nationaldrue, hvor druen er beslægtet med den italienske drue Primitivo. Her forventer jeg en mørk og kraftig vin, der højst sandsynlighed har godt med sødme – sikkert i form af vanilje, som er meget normalt for amerikanerne. Cabernet Sauvignon derimod plejer at være en lettere smag med en meget mørk farve. Oversøiske Cabernet Sauvignon svinger dog meget i balancen mellem alkohol og varme, så jeg glæder mig til at finde ud af, om det er solbærsmag eller ren Ribena. 🙂 Sidste vin er en blanding af Shiraz, Zinfandel og Barbera, hvor jeg vil forvente en kraftig, sødme- og syrepræget vin.

2013 Stonehedge Zinfandel overrasker

Normalt er jeg ikke ret vild med amerikansk Zinfandel, idet jeg synes det bærer præg af sød smag uden ret stor karakter. Står jeg og skal vælge, vil jeg altid vælge dens fætter Primitivo, eftersom man i Syditalien mange gange er bedre til at fokusere på jordbund frem for en blød smag. Jeg må dog bøje mig i støvet for 2013 Stonehedge Zinfandel. Ikke at den bringer ret meget jordbund frem i smagen, men jeg fik en Zinfandel med smag og duft af solbær, læder og røg. Specielt læder og røg overraskede mig. Det forventede jeg ikke fra en Napa Zin. Den har desuden en god og harmonisk vaniljesødme. Et moderat niveau af frugtsyre men ingen tanniner. Generelt set er 2013 Stonehedge Zinfandel en god hverdagsvin, hvilket også var tilfældet hos mig, hvor jeg delte den med min svigerinde. Den er tilegnet det brede publikum, hvor man ønsker blød og lækker pleaservin uden de store og udfordrende karakteristika.

Kvalitet for pengene?

Kvalitet kan være mange ting, men i forbindelse med at prisen på vinkassen ligger mellem 249 og 299 kr for tre flasker vin, vil jeg fokusere på kvalitet i forhold til prisen. Normalt vil vi på Druerne.dk ikke fokusere på prisen, og i forbindelse med min karakter af 2013 Stonehedge Zinfandel har jeg givet point efter vores normale procedure, hvor vinen får et bestemt antal Parker Point. Skal jeg dog vurdere om der er kvalitet i vinen i forhold til prisen, vil det betyde at hver vin (i gennemsnit) skal være mellem 83 og 100 kr værd – inkl. fragt. Tager jeg vinens tilbudspris på 99 kr (normalpris 129 kr) i betragtning, vil den af logiske grunde være mere værd end mellem 83 og 100 kr. 🙂 Spørgsmålet er om den vil være 99 kr værd. Umiddelbart vil jeg være tilbøjelig til at sige ja til tilbudsprisen men nej til normalprisen, hvis jeg kigger isoleret på denne vin.

Kvalitet i vinen eller Vinboxen?

Kvalitet kan også betyde, at Vinolis kunder kigger på det samlede produkt, hvor du, for mindre end 300 kr, får tre flasker vin nøje udvalgt af en vinekspert, der har fundet frem til tre gode flasker, der vil passe til det brede publikum. Det betyder ingen (eller meget få) fiaskoer – ikke noget med at komme hjem med en flaske, som du ikke kender kvaliteten på. Du er desuden også fri for at sætte dig ind i samtlige druer for at finde ud af, hvilke der er tilegnet hr. og fru Danmark og hvilke er til vinnørder/kendere. Heller ikke noget med at skal sætte sig ind i hvornår en vin er drikkemoden. Desuden får du tilsendt dem på din privat- eller firmaadresse. Nemt og bekvemt!

Tilhører du den gruppe danskere, der godt kan lide et glas vin uden at tænke over type, druer, årgang og producent og blot ønsker en vin til en god pris, så er vin på abonnement lige noget for dig.

Tak for Vinoli for fremsendelse af 2013 Stonehedge Zinfandel.

Om Kim Nymann

Druernes kreative talent hvor jeg løser design- og grafikudfordringer. Frankofil med hang til Bourgogne og Champagne - samt tysk Riesling. Jeg elsker komplekse og udfordrende vine, der efterlader et indtryk og smil på læben.
Jeg har skrevet 179 artikler for Druerne.dk.

Skriv en kommentar

Loading Facebook Comments ...

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*

Please insert the signs in the image: